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 PSCARMEN 232x637

Choreography by Margarida Belo Costa
2018 Season Program, premieres on 21st and 22nd of September in Teatro Municipal Joaquim Benite, Almada

 

Taking the opera "Carmen", by Georges Bizet (1838-1875) as it’s starting point and then following its own course, "p.s. CARMEN" is a contemporary dance piece that transposes to the stage the experience of a woman with whom we can identify, regardless of gender. It is the deconstruction of mystery, of seduction, of power, materiality and obsession. It is a vision of a female who does not hide her instincts, who captures her prey, but who, on the flip side of the coin is also seduced in the deceit. This contemporary being, this female body, protected and victim of its mesmerizing beauty, embodies several questions.

 

About the author
Margarida Belo Costa was born in de Caldas da Rainha. She began her career at the Escola Vocacional de Dança das Caldas da Rainha. A graduate of RAD, her studies developed parallel with Modern and Contemporary Dance. In 2004 she joined Grupo Experimental de Dança as a dancer where she performed pieces by Catarina Moreira, Bruno Cochat, Daniel Cardoso, Rui Lopes Graça, among others. In 2009 she entered Escola Superior de Dança, finishing her degree in 2012 and recently the first year of her Master's Degree in Education.
As a dancer, she’s worked with: Quorum Ballet under the direction of Daniel Cardoso, (2013/14); Teatro Mosca under the direction of Pedro Alves, (2014/15); Teatro Meridional under the direction of Natália Luisa and Miguel Seabra, (2016) and ACSC António Cabrita and São Castro (2016). As a creator, she’s presented the pieces: "Step 1" for the GED-EVDCR, (2012); "Displaced episodes", BOX NOVA-CCB, (2015); "The Place to Be", (2016), for DC Companhia Jovens Bailarinos directed by Gonçalo Andrade and co-created the piece "How do you want to be today?" with Elson Ferreira for the MUSCARIUM#2 festival, (Sintra, 2016). Currently part of Companhia de Dança de Évora under the direction of Nélia Pinheiro and is a teacher in several dance schools in Lisbon.

The Art of Losing videodanca CaDA 2018 232x637

Coreografia de São Castro e realização de Cristina Ferreira Gomes

 

Este projeto da Companhia de Dança de Almada (Ca.DA) partiu de uma ideia original de Luís Malaquias e tem como base uma criação de São Castro. O convite à realizadora Cristina Ferreira Gomes surgiu na sequência do seu exemplar trabalho sobre a dança contemporânea e da afinidade sentida entre criadores e bailarinos.

Através da interdisciplinaridade e complementaridade de linguagens e métodos, procurou-se criar uma nova obra sobre uma temática de grande profundidade, que pretende contribuir para consciencializar/alertar para questões de foro ambiental, social e cultural. Integralmente filmado no Pinhal de Leiria, reflete sobre a importância de saber como lidar com a perda.

 

Realização: Cristina Ferreira Gomes
Coreografia e música original: São Castro
Interpretação: Beatriz Rousseau, Bruno Duarte, Francisco Ferreira, Joana Puntel, Luís Malaquias, Mariana Romão
Figurinos: Nuno Nogueira
Imagem: Luís Graciano, Cristina Ferreira Gomes, André Barreto
Som: Joana Girão
Produção: Luiz Antunes
Montagem: Sara Esteves
Colorista: Gonçalo Ferreira
Pós produção áudio: João M. Santos

 

Ca.DA
Direção artística e coordenação geral: Maria Franco
Direção de ensaios: Maria João Lopes

 

Mares do Sul
Direção geral: Cristina Ferreira Gomes

 

Agradecimento ao Instituto da Conservação da Natureza e das Florestas

 

Sobre as autoras

São Castro iniciou os seus estudos em dança no Balleteatro Escola Profissional de Dança e Teatro, no Porto e licenciou-se na Escola Superior de Dança, em Lisboa. Fez parte do Balleteatro Companhia, Companhia Portuguesa de Bailado Contemporâneo e Ballet Gulbenkian. Como bailarina freelancer trabalhou com a Companhia Paulo Ribeiro, Companhia Olga Roriz, Companhia Clara Andermatt, Rui Lopes Graça, Sofia Silva, Benvindo Fonseca, Vasco Wellenkamp, Quorum Ballet / Daniel Cardoso, Tok'Art / André Mesquita, Ka Fai Choy, Tânia Carvalho, Luís Marrafa e Hofesh Shechter / Companhia Instável. Já criou trabalhos coreográficos para a Companhia de Dança do Algarve, Escola de Dança do Conservatório Nacional e, recentemente, para o Projecto Quorum. Em parceria com António Cabrita tem vindo a desenvolver desde 2011 o projecto | ACSC |, do qual "Play False", peça estreada em 2014, recebeu o Prémio Autores 2015 na categoria Dança – Melhor Coreografia, atribuído pela Sociedade Portuguesa de Autores. Numa coprodução entre a Companhia Nacional de Bailado e Vo’Arte, é cocriadora e intérprete de "Tábua Rasa", juntamente com António Cabrita, Henriett Ventura e Xavier Carmo. Frequentemente, dá aulas e workshops de dança contemporânea. São Castro e António Cabrita são, atualmente, diretores artísticos da Companhia Paulo Ribeiro, para a qual criaram "Um Solo para a Sociedade", que estreou em junho de 2017. Ainda em 2017, a convite de Luísa Taveira, António Cabrita e São Castro criaram Dido e Eneias para a Companhia Nacional de Bailado.

 

Cristina Ferreira Gomes é fundadora e diretora da produtora Mares do Sul. Está a realizar o documentário "Rio de Onor, Outro Tempo", com o apoio financeiro do Instituto de Cinema e Audiovisual. A estreia como realizadora foi com o documentário "Mulheres ao Mar", financiado pelo ICAM, com o qual recebeu o prémio Revelação no Festival Caminhos do Cinema Português, em 2002. O documentário seguinte, "Carta de Chamada", financiado pelo ICAM, recebeu menção honrosa para melhor documentário e também o prémio do público para melhor documentário no Festival Caminhos do Cinema Português de 2006. O filme integrou ainda a Mostra Panorama e a Mostra de Cinema Português em São Paulo e no Rio de Janeiro, no ano seguinte. Foi também exibido no ciclo de cinema sobre Emigração, organizado pela Presidência da República, em 2008 e no Festival Filmes do Homem, 2016. Do seu percurso como realizadora, destacam-se na área do documentário: série documental "Portugal que Dança" - 17 episódios sobre criadores na área da dança em Portugal; "Domingo à Tarde" - o filme segue o dia a dia de um grupo de jovens paquistaneses que se reúne todos os domingos à tarde, para jogar críquete num dos lugares mais emblemáticos de Lisboa, a Alameda D. Afonso Henriques; "Menina Limpa Menina Suja" - documentário sobre a artista plástica Ana Vidigal; "À Procura de António Botto" - documentário sobre a vida e obra do escritor António Botto. Integrou o júri do Sir Peter Ustinov Television Scriptwriting Awards de 2013 a 2016, da International Academy of Television Arts & Sciences.

 

Apoio

BRASAO CMMG 2015 sem descricao red

Sub Rosa CaDA 2018 232x637

Conception and choreography by Bruno Duarte

 

When you touch someone you’re not touching a thing but a person, which is not an object of pleasure, which cannot be consummated, but which offers the possibility of authentic communion. Without this communion, chastity is not possible, but one is driven by compulsion, impulse, and possession.
Enzo Bianchi, In "Monastero di Bose"

 

About the author
Bruno Duarte holds a degree in Dance from Escola Superior de Dança, (ESD) in Lisbon. In 2011, he was an ERASMUS student at ArtEZ Dance Academy, Netherlands, where he completed the "Minor Dancer" program. He was a dancer at Staccato - Companhia de Dança Contemporânea, (2004/11), and performer with Grupo Experimental de Dança, (2011/2), and Quorum Ballet (2013) companies. He was co-creator of the pieces "Metamorfose" for Culturgest, (2011/2), "P48" (video dance), presented at the 20th Quinzena de Dança de Almada, (2012) and "5", (video dance), presented at the Caldas Late Night, (Portugal), L'art difficile de filmer la danse, (Belgium) and InShadow,(Portugal) festivals. He choreographed "someone else ago" for the BOXNOVA program at Centro Cultural de Belém, (2013). He’s participated in workshops and seminars by Mikael Fau and Pauline Journé, (France), João da Silva, (Brazil), Siri Dybwik, (Norway) and Jack Gallagher, (USA), amongst others. He has been a dancer at Ca.DA since 2013, where he’s created the pieces "Riot", "Dentro do Abraço" and "Fobos".

 

Photograph kindly loaned by Ester Gonçalves

A INVENCAO DA RESPOSTA foto3 CaDA 2018 creditos Pedro Soares 637X232

Choreography by Bruno Duarte and Luís Malaquias
Premiered on March 27th, 2018, at Casa da Cerca - Contemporary Art Center, Almada

 

Beginning with the notion that all architectural spaces are life “bubles”, we can assume that the importance of vacuum arises in the face of the inevitability of their occupation - the potential of emptiness.
Life arises when this potential is realized, destroying the vacuum in the process. Life arises in the occupation of an empty space, a blank sheet of paper, a silence, a still body.

 

“A Invenção da Resposta" (The Invention of the Answer) is a site specific project created by Bruno Duarte and Luís Malaquias, which came about following an invitation from Festival de Música Cidade de Almada to present a show during its 4th edition. In the year when Casa da Cerca celebrated the 25th anniversary of its opening as a Center of Contemporary Art and in continuing its established cooperative relationship with Ca.DA over the last few years, it seemed to be the ideal location in which to debut a creation that spans the universes of dance and music placing them in dialogue with the architecture of space and contemporary art, close intimate relationships, in which we look for new readings and perspectives.

 

Music: Takashi Yoshimatsu, Astor Piazzolla, John Thomas, Gabriel Fauré (in order of presentation)
Performers, (original cast): Beatriz Rousseau, Bruno Duarte, Francisco Ferreira, Joana Puntel, Luís Malaquias, Mariana Romão, Raquel Tavares and apprentice Beatriz Coutinho
Live musicians (original cast): David Costa, (oboe), Eduardo Reis, (guitar), Rita Silva, (piano), Rui Cristão (violin), Salomé Matos, (harp).
Répétiteur and choreographers assistant: Maria João Lopes

 

About the authors
Bruno Duarte holds a degree in Dance from Escola Superior de Dança, (ESD) in Lisbon. In 2011, he was an ERASMUS student at ArtEZ Dance Academy, Netherlands, where he completed the "Minor Dancer" program. He was a dancer at Staccato - Companhia de Dança Contemporânea, (2004/11), and performer with Grupo Experimental de Dança, (2011/2), and Quorum Ballet (2013) companies. He was co-creator of the pieces "Metamorfose" for Culturgest, (2011/2), "P48" (video dance), presented at the 20th Quinzena de Dança de Almada, (2012) and "5", (video dance), presented at the Caldas Late Night, (Portugal), L'art difficile de filmer la danse, (Belgium) and InShadow,(Portugal) festivals. He choreographed "someone else ago" for the BOXNOVA program at Centro Cultural de Belém, (2013). He’s participated in workshops and seminars by Mikael Fau and Pauline Journé, (France), João da Silva, (Brazil), Siri Dybwik, (Norway) and Jack Gallagher, (USA), amongst others. He has been a dancer at Ca.DA since 2013, where he’s created the pieces "Riot", "Dentro do Abraço" and "Fobos".

 

Luís Malaquias began studying Dance in Leiria. In 2012 he graduated from Escola Superior de Dança in Lisbon, where highlights included working with Cristina Graça, Barbara Griggi, Amélia Bentes, José Grave, Teresa Ranieri and Gonçalo Amorim amongst others. He’s danced in several companies, with highlights being the pieces, "Casa do Rio" and "Muito Chão", by Benvindo Fonseca and "La Ligne de Vie", by Carla Jordão whilst with Companhia de Dança de Almada. For the BOXNOVA project at Centro Cultural de Belém, he danced in Bruno Duarte’s "someone else ago". In Quorum Ballet highlights included "Correr o Fado", "Swan Lake" and "Dois Séculos" by Daniel Cardoso and "Alice no País das Maravilhas" by Inês Godinho. In Caldas da Rainha he danced in "Step One" by Ana Margarida Costa. He was a co-producer and performer in the video dance productions, "P48" and "5", presented at the 20th Quinzena de Dança de Almada and at the Caldas Late Night, (Portugal), L'art difficile de filmer la danse, (Bélgica) and InShadow, (Portugal), festivals respectively. He has been a dancer with Ca.DA since 2013.

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